Gymnasieval
Publicerat den

 
Okej tråkigt inläggsvarning. Läs det inte. Säg inte att jag inte varnade dig. 
 
 
Jag sökte till Samhäll på Vasaskolan i Gävle. Och hela tiden visste jag ju att det var svårt att komma in eftersom jag sökte i andrahand men sen fick jag mitt preliminära antagningsbesked och jag blev antagen. 
Sen höjde jag mitt betyg med 30 poäng, så då var jag rätt säker på att jag skulle bli slutgiltigt antagen också. Jag sa alltid "om jag kommer in", "antagligen Sam på Vasa"  men i mitt huvud gick jag redan där. 
 
 
Jag började dock ångra mitt val, hur kunde jag välja bort att gå på en skola nära mig, i samma klass som min allra bästavän? Jag började nästan hoppas att jag inte skulle komma in, så jag kunde gå på Bessemer. Jag tror på karma, eller vad fan det är. Jag tror det är därför jag inte kom in till slut. 
 
När jag fick beskedet, ett från Gävle Kommun och ett från Sandvikens Kommun fattade jag att jag valt rätt. Jag som trodde jag gjort fel val grät i timmar (drama), förbannade mig själv för att jag ett tag ville gå på Bessemer. 
Jag kom in som reserv. Reservplats 8. Dom som står före mig som reserver kan ha 10 F, den som kom in slutgiltigt hade nästan 100 poäng mindre än mig, allt för att jag bor på fel sida av Gävleskylten. 
 
 
     Men jag kom inte bara in på Bessmer-
  • Samma program som min bästa vän
  • Alltså någon att cykla och plugga med, vara med från första dagen
  • Några få kilometer hemifrån
  • Dessutom känner jag flera där, nästan alla mina vänner ska gå på Bessemer
  • Det programmet jag vill gå
 
    Jag kom in på Sam-internationell också, på Vasa
  • Alla säger att Vasaskolan är en bättre skola.
  • Alla säger att där finns bättre lärare
  • Jag får lära känna helt nya människor
  • Den skolan jag vill gå
 
Jag vet knappt vad som är födelar och nackdelar? Vill jag känna alla sen innan eller vill jag skaffa helt nya klasskamrater? Kommer jag skaffa nya vänner ens? Orkar jag åka buss tidigt varje morgon? Bör jag börja på en skola med "dåliga rektorer" och ett allmänt dåligt rykte? Bör jag lyssna på rykten och på vad "alla säger"?
 
 
Ja. Två personer har sagt att jag borde börja på Bessmer, två personer som aldrig gått där själv. Däremot har flera som går/gått där sagt "INTE BESSMER, ALDRIG BESSMER" 
 
 
Alla som går/gått på Vasa har dock rekommenderat den starkt. Jag har fått kommentaren att jag är gjord för Vasa, hur man nu kan det. Vasamaffian
 
 
 
Imorgon, en dag innan absolut sista dagen att skicka in postar jag två brev. Ett till Sandvikens kommun, ett till Gävle kommun. 
 
 
I det till Gävle står det: Jag tackar JA till platsen och vill stå kvar som reserv.
Jag kommer alltså börja på Sam-internationell och om jag inte känner att det är helt rätt för mig kommer jag antagligen byta till vanliga Sam på Vasa, om det är möjligt vilket många säger att det är. 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?